مشخصات فردی و زندگینامه
نام:محمّد باقر
نام خانوادگی:عبداللّهی نیسیانی
شهرت:عبداللهی نیسیانی
پست الکترونیک:bagherabdollahi@gmail.com
نخصص ها:تفسیر ، ادبیات عرب ، ادیان و مذاهب

زندگی نامه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 

محمّدباقر عبداللّهی نیسیانی فرزند رمضانعلی به سال 1335 در خانواده ای متوسط و کشاورز در روستای نیسیان برزاوند اردستان به دنیا آمد. پدرشان کشاورزی خداشناس و دینداری بصیر بود، که به خاطر کردار حکیمانه و رفتار خردمندانه اش مورد تکریم و اعتماد اهالی محل بود . رویاهای صادقانه و نمازهای عارفانه اش اسراری بود که کمتر آن را ابراز می کرد و یا کسی از آن خبر داشت، مادرایشان ، سیده طباطبایی مریم بیگم ، معلم قرآن ، از سلسله جلیله روحانیت و سادات و دارای درجات و کمالات که مورد تکریم عموم بود .در سال 1353 پس از پایان دوره متوسطه و دبیرستان در رشته ریاضى، برای آغاز دور جدید زندگی و سرنوشت، وارد حوزه علمیه قائم(عج) چیذر در منطقه شمالی تهران به اشراف روحانی عالی مقام حاجی سید علی اصغر هاشمی شد و در آنجا با اساتید بزرگوار علم و اخلاق و مبارزه همچون شهید مفتح، شیخ علی اندرزگو، حاج شیخ مصطفی ملکی و... آشنا شد و پس از مدت کوتاهی اقامت برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت نمود. در این زمان، قرآن‌واسلام و روحانیت بسیار غریب و مظلوم و منزوی بودند. چون از طرفی مکتب الحادی مارکسیستى، کمونیستی پرچم مبارزه علیه استکبار جهانی را بلند کرده بود و خود را طرفدار طبقه محروم و مستضعف قلمداد می کرد و خدا را ساخته ذهن بشری می دانست و دین را افیون جامعه معرفی می کرد که ساخته و پرداخته زورمداران می باشد، و از سوی دیگر رژیم طاغوت به نمایندگی از استکبار جهانی ، اسلام و روحانیت را مانع مهم و سد اصلی در برابر خود برای چپاولگری منابع ملت ایران می دانست. لذا به انواع ترفندها و به هر بهانه ای حوزه و روحانیت را تضعیف می کرد، تا با خاطری جمع و فراغ بال به اهداف استکباری خود جامه عمل بپوشاند. در چنین شرایطی طلبه شدن و به حوزه آمدن یک جهاد بزرگ بود که شهامت و ایمانی قوی می طلبید. به هر صورت او با تمامی مشکلات و موانع ،درسهای حوزه را با حفظ روحیه مبارزه ادامه داد . پس از اتمام ادبیات و منطق ،درسهای لمعه، اصول، رسائل، مکاسب، کفایه را نزد اساتیدی بزرگواری همچون وجدانی فر، فاضل هرندى،  بنی فضل، اعتمادى، پایانى، آل عصفور، رضازاده و... تلمذ کرد . دروس خارج اصول و فقه را از آیات عظام منتظری ، فاضل لنکرانى، میرزا جواد آقا تبریزى، وحیدخراسانی و فقه القضای اردبیلی و... بهره برد . و از درسهای تفسیر استاد جوادی آملی توشه ها برگرفت ،  و از درسهای فلسفی وعرفانی اسفار و مصباح الانس استاد ذوالفنون حسن زاده آملی نیز خوشه ها چید . البته در حاشیه درسهای حوزه به حسب نیاز و ضرورت زمان، از مطالعات جانبی و پی گیر و فشرده ای در زمینه های اعتقادى، کلامى، فلسفى، اجتماعی و غیره غافل نبود ، و ضمناً علاوه بر اتمام دروس کلاسیک، دوره عالی زبان خارجی (انگلیسی) را گذرانید .در کنار دروس حوزه، دروس تخصصی تبلیغی را در گرایش ادیان شناسی به پایان برد ، و در سال 1384 از رساله علمی سطح چهار خود با امتیاز خوب دفاع کرد .کار تحقیقی و پژوهشی خود را در سال 1376 با چندین سوال شروع کرد که ضروری ترین و فوری ترین آنها که باید پاسخ داده می شد این بود که: چرا ملتی که اعتقاد به خدا یگانه با چنین اسمای حسنایی دارد و پیامبری همچون محمد امین(ص) و رهبران معصومی همچون علی(ع) و فرزندانش دارد از نظر اجتماعى، اخلاقى، روابط خانوادگی و... در سطح ملتهای کفر و شرک یا کمتر از آنها باشد. او معتقد بود پاسخ و کلید همه مشکلات فردی و اجتماعی در قرآن وجود دارد و در آنجا باید جستجو نمود ؛ لذا در این زمینه پژوهش و تحقیقی چندین ساله برای یافتن ریشه و علل آن انجام داد که نمره آن کتاب 530 صفحه ای به نام «بهانه راز» پیرامون ذکر و نقش فردی و اجتماعی آن شد. البته ذکر به معنای قرآنی آن، یعنی حضور و توجه دائمی به خدای متعال، که با این معنی خود قرآن، نماز، پیامبر(ص) و همه چیز می تواند ذکر باشد و انسان را به خدا توجه دهد و به دنبال این کتاب تحقیقى، مجموعه دوازده جلدی در قطع پالتویی با چشم انداز اعتقادی اخلاقى تألیف کرد . البته ترتیب و تنسیق این مجموعه بر حسب معیارهای حساب شده و کارشناسی دقیق چینش کردند که به صورت ذیل می باشند (شرح کاملتری از هر کتاب در ذیل بخش کتب آورده شده است):

آثار، تألیفات و پژوهش ها

رویکرد کلی و مشترک محتوای همه‌ی این آثار و پژوهش های با هدف تدوین و تبیین همه فهم و کاربردی ابعاد نظام فکری و معرفتی اسلام برگرفته از چشمه اصیل و غنی قرآن کریم و بیانات اهل بیتعلیهم السلام با قابلیت ارائه برای اقشار مختلف عموم و خواص (به صورت مجزا) بوده است. یعنی نگاه اصلی تألیفات و آثار دینی و مذهبی ارائه شده بر اساس نیازهای تربیتی عموم مردم و همچنین نیازهای تبلیغی و کاربردی طلاب و روحانیون و ائمه جمعه و جماعات بوده است. با توجه به نکات فوق می توان دو رویکرد اصلی را در این آثار مشاهده نمود. مجموعه بهانه راز که با هدف تعمیق و توسعه فرهنگ و اندیشه و باورهای اسلامی در مسیری نظام مند و مسلسل وار برای ارائه به مخاطب عمومی بوده؛ و کتب و مقالاتی که جهت ارتقای ظرفیت های دانشی، بینشی و تبلیغی اقشار مختلف روحانیون و مبلغین تدوین شده اند.

1- کتاب «پژوهشی پیرامون ذکر و نقش فردی و اجتماعی آن»

انتشارات: فارس الحجاز عج

موضوع اصلی کتاب:

کتاب«پژوهشی پیرامون ذکر و نقش فردی و اجتماعی آن»

مروری اجمالی بر محتوای کتاب:

این کتاب رویکرد علمی و  نظری داشته و نظرات تفسیری از قرآن کریم، فلسفی و کلامی و حتی شواهدی از علوم تجربی و ... ارائه شده اند.

در کتاب «پژوهشی پیرامون ذکر و نقش فردی و اجتماعی آن»

با تأکید بر محوریت ذکر و تذکر الهی به مباحثی چون:

معنا و مفهوم ذکر، انواع ذکر جلی و خفی و کثیر و ...، مراتب ذکر (دانش نظری جهت ارائه محتوای دیگر کتب آماده کرده است. زیرا در دیگر کتب اشراف مربی و مبلّغ به مباحث ارائه شده حائز اهمیت است.زبانی، عملی، فکری و قلبی)، ذکر به لحاظ ذاکر، مصادیق ذکر، درجات و احکام ذکر، مفاهیم معنوی ذکر، قران کریم کتاب تدوین، کتاب تکوین: ذکر عقلی و نظری، کتاب عمل: ذکر عملی و در نهایت بررسی ابعاد نماز به عنوان ذکر کامل پرداخته است.

 

2- تجلی تقوا در نهج البلاغه

انتشارات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

موضوع اصلی کتاب:

بررسی و تبیین ابعاد تقوا از منظر امیرالمؤمنین علیه السلام

مروری اجمالی بر محتوای کتاب:

این کتاب شبیه به کتب بهانه راز جهت آماده سازی روحانیون در عرضه معارف ناب اسلامی است. به طور ویژه این کتاب به سفارش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برای تقویت محتوایی خطبه های نماز جمعه تهیه دیده شده است. در این کتاب به کلیات مفهوم تقوا، اثرات آن، جلوه های آن، ابعاد آن و سیمای متقین و ... می پردازد.

3 - کتاب صبای وصال 

موضوع اصلی کتاب:

این کتاب حول نهادینه سازی فرهنگ و معرفت صحیح جامعه مسلمانان نسبت به مقامات معنوی و اهمیت «نماز» بر اساس نگرش قرآن کریم و روایات است. 

مروری اجمالی بر محتوای کتاب:

این کتاب در پی راه حلی بینش زا و کاربردی برای دو سؤالی است که در مقدمه بیان کرده است:

چرا در جوامع اسلام، اعتنا و اهتمام به نماز کم است؟ و اگر هم توجه و تقیدی باشد چرا اثر و نمز وعده داده شده و مورد انتظار را ندارد.

موضوعات اصلی کتاب در دو عنوان کلی «صبا» و «وصال» ارائه شده اند.  «صبا»ی وصال یعنی؛ همان نسبم و شمیم ملاقات با پروردگار عالم است که درباره جلال و عظمت میزبان و کسی است که نمازگزار به دیدار او می رود.  تا نمازگزار حال و جایگاه خود را نبت به او دریابد و با بصیرت و آگاهی به سوی او بشتابد.  و همین طور در باب عظمت و اهمیت نماز در بین عبادات و اعمال می باشد.  تا جایگاه و منزلت آن را دریافته و به کاهلی و غفلت از آن نگذرد.

بخش دوم به نام «وصال» است.  که نمازگزار با گفتن «الله اکبر» و یادآوری عظمت خدای متعال، در بارگاه او حضور می یابد، و به اندازه شناخت و اخلاص و جضور خود با او به راز و نیاز می پردازد.  

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز:

اشاره شد که کتاب رویکرد تبلیغی و کاربردی داشته و به نوعی مطالب را ارائه کرده که در عین غنای علمی، قابلیت استفاده از سوی عموم را داشته باشد.  شرط لازم برای ورود به دیگر عرصه های تربیتی و عقیدتی تصحیح ظاهر و معرفت نسبت به نماز است.  به همین دلیل «فان قبلت قبل ماسواها و ان ردّت ردّ ما سواها». 
 

4 - کتاب گنجی پنهان

موضوع اصلی کتاب:

هدف و همت این کتاب آشنایی و الفت و انس دادن بندگان به خدای مهربان است.

مروری اجمالی بر محتوای کتاب:

این کتاب در سه سرفصل کلان تنظیم شده است که در ذیل خود زیر مجموعه هایی دارد:

در سرفصل اول در صدد بیان آشنایی و شناخت خدای متعال از زبان قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام است.

سرفصل دوم مربوط به توجه مخصوص و عنایت ویژه خدای مهربان به بندگان مومن خود می باشد، چه بسا اگر مومن به عنایت و مخبت شدید خدای مهربان نسبت به خود آگاهی می یفات از شوق عشق و شعور دیدار او جان می سپرد.

سرفصل سوم درباره کسانی است که چنین مهرو محبت های بی نهایت خدای مهربان را درک کرده اند و درصدد قدرشناسی و شکرگزاری او برآمده اند و به این باور رسیده اند و اقرار دارند که هیچ گاه با اعمال خود هرچند زیاد به نظر رسد، نمی توانند قطره ای از دریای گسترده و بی کران رحمت و محبت خدای عزّوجل باشند.

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز:

هدف این کتاب آشنایی و انس با خدای مهربان است.  یعنی روح اصلی که مجموعه کلی بهانه راز به دنبال آن بوده است.  یعنی پس از تکمیل نماز و نگرش یه خدای متعال و انس با او مومنان زمینه مناسبی را برای ارتقای سطح عقیدتی و معرفتی و عملی خود پیدا می کنند. 

5 - کتاب مراد دل

موضوع اصلی کتاب:

دراین کتاب به مفاهیم و روش های بیداری، آگاهی و توجه و حضور به خدای عزّوجل می پردازد.  این کتاب بر اساس قرآن کریم (کتاب تدوین) به آموزش توحید می پردازد.

مروری اجمالی بر محتوای کتاب: 

ذکر در معنای قرآنی آن در مقابل فراموشی و نسیان است.  یعنی همان حالت آگاهی و حضور نسبت به خدای متعال.  طبق قرآن کریم تمامی کتاب های آسمانی و پیامبر اکرم ص نیز ذکر هستند و کلا هر چیزی که انسان را به خدا نزدیک کند همچون ائمه اطهار علیهم السلام، نماز و اذکار و . . .  ذکر هستند که البته با درجات مختلف می باشند.

سرفصل های این کتاب بدین صورتند:

  • ·       مقام و اهمیت ذکر در قرآن و حدیث
  • ·       قرآن و خدامحوری
  • ·       خدا و جهان در قرآن و حدیث
  • ·       اولین و آخرین ذاکر خداست
  • ·       مراد از ذکر در قرآن و حدیث

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز: 

آموزشگاه توحید. . ! این کتاب متن درسی آموزشی توحید بر اساس قرآن کریم است.  با بیان معنای فوق، «ذکر» جان و روح عبادتها و حلقه واسطه بین بندگان و خداست؛ که زنگارهای فراموشی و نسیان زدوده می گردد و انسان به مقام وصال و لقاء و قرب می رسد و هدف از آفرینش حاصل می گردد.  به همین جهت ضرورت دارد که مقام و اهمیت ذکر در قرآن و حدیث معلوم گردد تا از این لطف و عنایت الهی بهره و استفاده بیشتری برده شود. 

6 - کتاب طلعت یار

موضوع اصلی کتاب:

دراین کتاب جلوه های تجلی توحید الهی در سرتاسر جهان بیان می شود.  آیات آفاقی و آیات انفسی نمایشگاه توحیدی هستند که بنده را به صورت ملموس به توحید متوجه و متذکر و مقرّب می نمایند.

مروری اجمالی بر محتوای کتاب: 

در کتب پیشین اشاره شده بوده که قرآن کریم «دکر» است.  این ذکر حکیم، ساده ترین، زنده و شاداب ترین، عمومی ترین راه های توجه و تذکر و تقرب به خدای متعال را از را راه آیات آفاقی و انفسی معرفی می کند.  سرتاسر عالم مشحون از آیات و نشان های الهی می باشند.  چنان که اگر درختان همه قلم گردند و دریاها هفت چندان شده به مرکب تبدیل شوند و جن و انس به یاری همدیگر به این وسیله بخواهند آیات و کلمات الهی را شماره کنند، دریاهای مرکب پیش از اتمام شمارش پایان می پذیرند ولی کلمات الهی پایان ناپذیرند.

در این کتاب با محوریت فصول آیات آفاق و آیات و انفس نشانه های بسیار متعدد و زیبایی از قرآن کریم و روایات و حتی دستاوردهای علمی بیان می کند که همگی بنده را رهنمون به توحید می سازند.

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز: 

آزمایشگاه توحید. . ! در رویکرد تبلیغی و تربیتی مجموعه بهانه راز پس آموزشگاه توحید (که در کتاب قبلی پرداخته شد)، به آزمایشگاه توحید در جهان خارج می رسد.  یعنی یک مربی و مبلغ پس از آن که مفاهیم توحید را برای متربّی خود بیان نمود، با ارائه نشانه ها و شواهد از عالم هستی وی را به صورتی ملموس و دائمی با نگرش توحیدی پیوند می زند.  این رویکرد آموزش و سپس ارائه نشانه (آزمایش) در توحید برگرفته از قرآن کریم است. 

7 - کتاب محک تجربه

موضوع اصلی کتاب:

هدف در این کتاب ایجاد آشنایی و انس عمیق و درونی با واجبات و خواسته های الهی است.  هم چنین اینکه بندگان از سر شوق و رغبت مومنانه از محرمات الهی اجتناب نمایند.

مروری اجمالی بر محتوای کتاب:

کتاب با چند آیه و چند سوال طرح بحث کرده و شروع می گردد.  قرآن کریم اشاره می کند که تمامی مردمانی که ادعای ایمان کرده اند همانند گذشتگانشان مورد امتحان و آزمون قرار می دهیم.  پس در این جا کسانی که از لحاظ معرفتی و عملی در مراحل پیشین آشنا شده اند بایستی به ورطه عمل آمده و امتحان خود را پس دهند.  مگر می شود بنده ای که ادعای حبّ و تقوای الهی می کند در گفتار خود صادق است از محرمات الهی نپرهیزد؟ مگر می شود. . .  .

 در این کتاب با پرداختن مصادیقی چون نماز، روزه، زکات، حج و تذکر نسبت به محرمات، از زبان آیات و روایات، بنده را به اطاعت در برابر معبود ترغیب می کند.  حتی در ادامه کتاب مستحباتی را که به بنده در طی سریعتر مسیر عبودیت کمک می کند معرفی کرده و تشریح می کند.   

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز: 

آزمون توحید. . !

 پس از آموزش توحید و متوجه ساختن به نشانه های توحید در آزمایشگاه جهان، نوبت بنده است که به آزمون برود.  او بایستی آماده شود تا خواسته ها و ارامر و نواهی محبوب یکتایش را عملی سازد.  یعنی آزمونی برای تقوا و اخلاص و ایمان که باید همه آماده آن گردند.  

8 - کتاب رندان بلاکش

موضوع اصلی کتاب:

آشنایی با موانع و چالش های احتمالی در برابر توجه و حضور بنده نسبت به خدای مهربان و عمل به خواسته های او و رفع این موانع.  بدین ترتیب می تواند از آزمون توحید سربلند برآید.

مروری اجمالی بر محتوای کتاب: 

برای ذکر و یاد خدای متعال موانع و عوامل متعددی برشمرده شده و بیان کرده اند که این ها نیز به نوبه خود دارای علل و عواملی اصلی تر و قبلی تر و جدی تر بوده و زمینه این ها می شوند که هرکدام راهکاری دارند که معرفی می شوند.  این عوامل (سرفصل های کتاب) از این قرارند:

  • ·       شناخت در مقابل عدم شناخت خدای متعال
  • ·       آگاهی و بی خبری از آثار و فواید بزرگ دنیوی و اخروی ذکر و یاد خدا
  • ·       باورهای سنتی و سطحی در مقابل بینش های عمیق قرآنی
  • ·       ضعف ها و بیماری های جسمی و روحی در مقابل عافبت و سلامتی
  • ·       یأس و بدگمانی در مقابل انس و اعتماد به خدای متعال
  • ·       شیطان در مقابل پناه جویی از او به خدای متعال

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز: 

وقتی آزمون، آزمون است که بتواند به تناسب بنده را به چالش کشیده و او را در شرایط و موانع مختلفی در بوته امتحان محک بزند.  بنابراین بنده اگر بخواهد در آزمون توحید موفق باشد بایستی بتواند از موانع اصلی قرب و توجه او به خدای متعال به سلامتی بگذرد. 

9 -کتاب عیار ذکر

موضوع اصلی کتاب:  

معرفی معیار و میزانی که به انسان نشان می دهد که به چه میزان در قرب به خدا موفق بوده اند تا بتواند به خوبی مراقبه و محاسبه داشته باشد.

مروری اجمالی بر محتوای کتاب: 

در این کتاب با بررسی عوارض و شواهد ذکر و توجه به خداوند متعال و همچنین اثرات دوری از خداوند و با ذکر حال و احوال انسان های متوجه به خداوند مهربان (به عنوان الگو) معیارهایی روشن به انسان ها ارائه می کند.

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز: 

در همه نظام های تبلیغی و تربیتی صرف انداختن مطالب و مفاهیم در درون دل و جان افراد کافی نیست.  بلکه باید به آن ها توان رشد مستقل نیز داد.  ارائه معیارهایی برای خود کنترلی از مهمترین مراحل رشد و تربیت فردی افراد است.

10 - کتاب جان عبادات

موضوع اصلی کتاب:

جزوه ای تخصصی برای مبلغین است در باب کلیات و مفهوم  و ریشه و شاخه های ذکر.

مروری اجمالی بر محتوای کتاب:  

تمامی آیات تدوین و تکوین و اوراد و اذکار کتاب های مقدس و انبیا و اولیا و واجبات و مستحبات و . . .  در حقیقت ذکر هستند.  یعنی نشانه هایی که باعث توجه انسان به خدای متعال می گردند.  حتی نیازهای گوناگون ما نیز ذکر هستند.  تا ما را به سوی خداوند متعال رهنمون سازند.  پس بهانه راز است نیاز.  تأکید این کتاب بر مفهوم ریشه ای و بنیادین و موسع ذکر است.

در این کتاب مروری مجدد و عمیقتر بر مفاهیم تخصصی جهت تقویت بنیه فکری مبلغین خواهد شد.

کلیات ذکر و ریشه ها و شاخه های نظری آن از مباحث مطرح شده در این کتاب است.

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز: 

این کتاب نه جهت ارائه مستقیم به عامه مردم بلکه برای تقویت بنیه فکری مبلغین گرامی و روحانیون تدارک داده شده است.  از این طریق با پشتوانه علمی قویتری به ارائه مباحث خواهند پرداخت. 

11 - کتاب جاودانگی

موضوع اصلی کتاب:

در این کتاب به دغذغه دیرین و دائمی انسان ها یعنی جاودانگی از منظر قرآن کریم و روایات پرداخته است.  تا بتوان به این سوال مبتلا به پاسخی صحیح و قانع کننده داد.

مروری اجمالی بر محتوای کتاب: 

نیاز به جاودانگی و یا خلود در بین همه انسان ها مشترک بوده و برای آن تلاش می کنند.  برخی در پی ناکامی در حصول به این نیاز خود مبتلا به ناراحتی های روحی می گردند.  این نیاز نیز به نوبه خود نیاز به حقی است که مورد تدبیر خداوند حکیم قرار گرفته.  در نگاهی دینی با استفاده از متون آیات و روایات این کتاب به بررسی و پاسخ به این نیاز پرداخته است.

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز: 

تمایل به جاودانگی و چالش های فکری پیرامون آن سوالاتی هستند که  هر لحظه ممکن است که مردم از مبلغین و روحانیون جویا شوند و دین اسلام نیز در این مورد موضع گیری روشن و گویایی داشته.  بنابراین این جزوه نیز با نگاهی تخصصی جهت ارتقای اطلاعات و دانش مبلغین گرامی نسبت به موضوع جاودانگی تهیه شده است.

12 - کتاب سبک های الهی

موضوع اصلی کتاب:

این کتاب دربردارنده پنجاه سنت خدای حکیم برگرفته از قرآن کریم بوده که بیانات حضرات معصومین علهیم السلام تبیین گردیده اند.  بدین ترتیب داعیان الی الله می توانند مردم را به ولایت الهی راهنمایی و دعوت کنند و آن ها را از تلاش و کوشش هایی که برخلاف قوانین و سنن الهی است و نتیجه و ثمری ندارد آگاهی داده و بازدارند.

مروری اجمالی بر محتوای کتاب: 

خداوند حکیم، روند اداره امور حهان و انسان را بر اساس قوانین ثابت و استواری بنا نهاده است که هیچ گاه تبدیل و تحویل نیم پذیرد.  قوانین و سنت های خدای حکیم و عادل در همه زمان ها و مکان ها و برای همه ملت ها و اقوام ثابت و استوار و روشن بوده است و هیچ گونه تبصره ای را به نفع یا ضرر گروه یا فرد خاص نمی پذیرد.  اگر کسی بخواهد به دور از درد و رنج های بیهوده و تلاش و کوشش های بی ثمر که در نهایت به فرسودگی و پشیمانی منجر می وشد زندگی کند و در نهایت به سعادت و رستگاریو خوشایندی برسد چاره ای دارد حز این که قوانین و سنهای الهی را بشناسد و بدانها باور داشته و عمل نماید.

برخی از سنت هایی که بدان ها پرداخته شده شامل موارد زیر است:

مستی ثروت، هدایت، آزمایش، درگیری خیر و شر، سپاسگزاری، حسد، کبر، قوام عالم و . . .  .

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز: 

آشنایی مردم با خواسته های الهی و تشویق آن ها در سربلندی در امتحانات عملی زندگی، قسمتی از وظایف مبلغین دینی و داعیان الی الله است.  در تکمیل راه ابلاغ وظیفه الهی، بایستی مردم به چگونگی قوانین و سنت های این جهان آگاه گردند تا به نحوی بهتر از ابتلائات و امتحان زندگی مومنانه سربلند برآیند. 

13 - کتاب قواعد فقهی (کاربردی)

موضوع اصلی کتاب:

ارائه کننده پنجاه قاعده کلی فقهی ، اعتقادی ، اخلاقی  اجتماعی و سیاسی مورد نیاز جامعه اسلامی و بصورت کاربردی  می باشد ، تا مومنین و مردم عادی  نیز به قواعد و فرمولهای کلی اسلام ، آشنایی وآگاهی داشته تا به هنگام عمل   و روبرو شدن با امور مربوط به دین و زندگی دچار لغزش نگردند..

مروری اجمالی بر محتوای کتاب: 

در این کتاب به پنجاه قاعده کلی فقهی پرداخته است.  تکیه کتاب بر جنبه کاربردی این قواعد بوده است.  بر اساس این قواعد بسیاری از سوالات و احکام مردم مرتفع می گردد.  از آن مهمتر این که قواعد یاد شده صرفا جنبه فقهی ندارند بلکه بیشتر آن ها مثل قاعده تحذیر و نفی سبیل و وجوب تعظیم و . . .  گستره وسیعی در جهان بینی و روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی وا خلاقی دارند.  و سعی کتاب این است که در حدّ گنجایش و با لحاظ مورد به آن ها بپردازد.

برخی از قواعد توضیح داده شده در این کتاب شامل موارد زیر هستند:

قاعده ارشاد، قاعده بزرگداشت، قاعده نذر، قاعده شک امام و مأموم، قاعده نیت، قاعده صحت، . . . . 

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز: 

در عین این که مردم به پیروی از خواسته های الهی و فرمایشات دین اسلام تشویق می شوند بایستی شرایط هدایت و قرب هرچه بیشتر آن را نیز آماده تر نمود.  قواعد فقهی یه این امر کمک شایانی می کند.  در عین این که همچون رویکردی که ائمه معصومین علیهم السلام داشته اند مباحث فقهی ارائه شده از دیگر جنبه های نگرش اسلامی جدا نشده اند و آگاهی مردم در ذیل آگاهی به احکام دینی خود به نگرش و معارف دینی شان نیز افزایش می یابد

14 - کتاب آئین هدایت

موضوع اصلی کتاب:

روحانیون و مبلغین لازم است که برخی از اذکار، مفاهیم و آداب دینی را حفظ و بلد باشند.  معمولا این آداب مورد توقع است و روحانیون در زندگی شخصی و اجتماعی خود همواره به آن ها نیاز دارند.

مروری اجمالی بر محتوای کتاب:  

هرکسی برای ارتباط روان آسان با موضوع کاری خود به اسباب و سائل و فنون و روش هایی خاص نیاز دارد.  گاهی موضوع کاری جماد است مانند حرفه های معماری و مهندسی و صنایع ماشینی و گاهی نبات و گیاه است مانند کشاورزی و گاهی جسم انسان است مانند رشته های پزشکی و گاهی با روح انسان است مانند روانشناسی و علوم انسانی.  ولی وظیفه و کار روحانی با روح و اعتقاد انسان در ارتباط است و این مهمترین و دقیقترین موضوعات است.  یعنی موضوع کار روحانی قلب و روح مردم از همه اقشار بوده آن هم ارتباطی معنوی و اخلاقی بر اساس مصیر الی الله و محوریت الله.  پس یک روحانی علاوه بر علم و تقوا و اخلاق به سرمایه دیگری برای تقویت نقش ارتباط اجتماعی خود نیاز دارد.  ابزارها و توانایی ها و آدابی که به تعاملی راحت، اثربخش و صمیمی با مردم بیانجامد و نیازهای آنان را در عرصه هایی متنوع پاسخگو باشد.

آن چه که در این کتاب آمده است حداقلی است که هر روحانی تا آخر عمر بدان نیازمند است و باید حفظ کرده و به همره داشته باشد و گرنه همیشه دچار تشویش و اضطراب و انزوای اجتماعی است.

نظم تبلیغی تربیتی کتاب در مجموعه بهانه راز: 

مهارت های روحانی را در پاسخ گویی به نیازهای اقتضایی ولی رایج مردمی در ارتباطات اجتماعی افزایش می دهد.  بدین ترتیب هم نیاز مبلغ و هم نیاز مردمی افزایش یافته و ضمنا اعتماد مردم به روحانی در پاسخ گویی به نیازها و اعتماد به نفس روحانی در شرایط مختلف ارتقا می یابد.

15 - سبک زندگی توحیدی

  دراصول دین ( توحید ، نبوت و معاد ) ،همه مذاهب و فرقه های اسلامی متحد بوده و در آن اختلافی ندارند . البته دو اصل نبوت و معاد ، ناظر و رهنمود به توحید می باشند . توحید رکن اصول دین است. قرآن حکیم با همه شمولیت و دستورالعملهای فراگیرش که در همه زمینه های فردی و اجتماعی  یک مسلمان دارد ، ولی به طور مشخص ، کتاب هدایت و رهنمون  به سوی "توحید " است . همه پیامبران با کتابهای آسمانی فرستاده شدند تا مردم را به خدا و توحید آشنا و نزدیک نمایند . در قرآن حکیم بیش از 26 هزار بار به صورت اسم جلاله ، اسمای حسنا ، ضمایر و موصولات به خدای عزوجل تصریح و اشاره شده است . یعنی بطور میانگین در هر آیه ای چهاربار ذکر و نام خدای مهربان به میان آمده است . که اگر قرآن با تدبر تلاوت شود ، خواه ناخواه ، حضور خدای مهربان را در جان و فکر ، قلب و روح انسان یاد آور می شود . لذا سبک قرآن ، به طور حکیمانه و مجدانه ، هدایت به سوی سبک زندگی توحیدی است .و در نهایت ، اصل "معاد " نیز بسیار روشن و با صراحت ، مصیر ، رجعت و مأوی به سوی خدا دارد . بطورآشکار سبک زندگی توحیدی با طب اسلامی فرق دارد .چون در طب اسلامی به لحاظ اعتماد به قول معصوم اطمینان به شفا می رود ولی در سبک زندگی توحیدی ، همه امور زندگی سمت و سوی خدایی دارد . درنتیجه شخص مومن و موحد ، خود را در محضر و منظر خدای قادر متعالی که دارای اسمای حسناست می یابد . بدون تردید اگر فرد و جامعه چنین روندی را در پیش بگیرد و بدون وقفه استمرار بخشد ، به همان جامعه و نظام آرمانی موعود خواهد رسید . و این مجموعه با استناد به آیات و بیان روایات در صدد ارائه چنین سبک زندگیست . آنگونه سبکی که از مبدء تا معاد ، صلات تا زکات ، مادیت تا معنویت ، خرد و کلان تمامی ، مجموعه ای دست بدست هم و ناظر به یکدیگر ، به سوی رستگاری در سایه توحید است ، همت و عنایت دارند .

علاوه بر کتب فوق ، بیش از دهها مقاله به تناسب در مجلات علمی و همایش ها علمی و تخصصی و ... به چاپ رسیده اند. که به برخی از موضوعات آنها اشاره می شود :

  • 1- رویکردهای قرآنی آیت الله طالقانی    2- سبک مدیریت بحران حضرت رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم    3-  مدیریت عبادی  5-  نمازجمعه وجذب جوانان(جمعه وجوانان)   6-  تولید ملی  7- شیوه مدیریت شهید بهشتی 8- عمارت مسجد 9- روش سیر و سلوک در دعای عرفه 10- امامت جماعت و مدیریت مسجد 11- اهمیت و عظمت غدیر 12- مسجد هدایت 13- اسطوره صداقت و استقامت (شهید قدوسی ) 14- اسلام و محوریت مسجد 15- آسیب شناسی مسجد 16- امامت مسجد 17- انتخابات 18- بیداری اسلامی 19- جهاد اقتصادی 20- پاداش مردانگی 21- جاودانگی 22 حجاب و عفاف 23- دلیل عقلی بر تشکیل حکومت 24- جایگاه عرفه 25- جهاد 26 – رسالت و تبلیغ 27 – رهبری و فلسطین 28- سیره پیامبر و مسجد 29- شیخ حسون 30- صحنه ها 31- ضیاء آبادی 32 – عملکردهای مسجد 33- عوامل موفقیت 34 – قصه ها 35- کشتی نوح بر امواج 36- مسجد جامع 37- نم در برابر یم38 – نهج البلاغه39 – نوری در تاریکی 40- واژه های قرآنی 41-...

محمّد باقر عبداللهی - 09122522207 bagherabdollahi@gmail.com